Tuesday, February 27

توهم

این مطلب روزنامه سرمایه را مژده دیروز برایم فرستاد. نمی دانم چرا تصور ما از داخل ایران این است که مردم اینجا در ویلا های چند طبقه زندگی می کنند و ماشین های آخرین مدل سوار می شوند.
در حالیکه اینجا وقتی قیمت یک لباس سه رقمی می شود اکثر مردم منتظر می مانند تا در حراج های سالانه آن را بخرند. و یک خانه نود متری به نظرشان خیلی خیلی بزرگ می آید.
روزهای اول ورودم به نانسی با یک پسر سی و پنج ساله ایرانی که بیست سال بود در فرانسه زندگی می کرد آشنا شدم، سپهر حدود یک سال و نیم قبل از پروژه دکترایش دفاع کرده بود و به عنوان postdoc در دانشگاه کار می کرد و کمتر از یک ماه بعد در شهر دیگری کار پیدا کرد و رفت. موقعی که با خوشحالی از پیدا کردن یک کار ثابت خبر رفتنش را به من می داد از حقوقش پرسیدم، گفت حقوقش سه هزار یورو و دریافتی اش دوهزار و ششصد یورو خواهد بود، وقتی تعجب مرا دید گفت استاد های این دانشگاه بین سه تا چهار هزار یورو حقوق می گیرند و فقط ده درصد مردم فرانسه درآمد ماهانه بیش از هزار و هشتصد یورو دارند!

4 comments:

Anonymous said...

دوستان ديگر بلاگر كه خارج نشين شدند هم گهگاه از قيمت‌ها مي‌نويسند. قيمت‌ها و نحوه عرضه براي ما ايراني‌ها غيرقابل باوره. فرنگستان شما هم هزينه‌هاي خودش رو داره اما چيزي كه اون‌ها بهش عادت كردند و بلد هستند بهينه زندگي كردنه.

Anonymous said...

سلام
خوشحالم كه هر دو تون با هم هستيد
اين هم يك هديه:
معاشران ز حریف شبانه یاد آرید
حقوق بندگی مخلصانه یاد آرید
چو در میان مراد آورید دست امید
ز عهد صحبت ما در میانه یاد آريد
mohammadi.shiraz@gmail.com

آناهیتا said...

salam
mamnun
ham az hedie ham az khoshhalitun.

آناهیتا said...
This comment has been removed by the author.